Goed werkgeverschap gaat allang niet meer alleen over salaris, werkuren en vakantiedagen. Werknemers zoeken steeds vaker een werkgever die ook aandacht heeft voor gezondheid, werkplezier en duurzaamheid. Ook in Twente ontdekken steeds meer werkgevers dat duurzame mobiliteit daarbij een grote rol kan spelen. Want duurzaam reizen is niet alleen goed voor milieu, gezondheid en bereikbaarheid, maar vooral ook voor de tevredenheid van de medewerkers.
Voor Overijssel Onderweg, een platform van de provincie dat werkgevers helpt met duurzame mobiliteit, stapt ‘racende verslaggever’ Douwe de Vries daarom letterlijk op de fiets. Vanuit het provinciehuis in Zwolle peddelt hij langs werkgevers in de regio om te zien hoe zij duurzame mobiliteit slim koppelen aan goed werkgeverschap. Zijn voorlopige conclusie: de mooiste oplossingen ontstaan wanneer duurzaamheid geen verplichting is, maar onderdeel wordt van de bedrijfscultuur.
Steeds meer werkgevers kijken daarom verder dan alleen een fietsplan. Zo ontstaan er creatieve oplossingen, zoals verhuisvergoedingen voor werknemers die dichter bij het werk gaan wonen, aantrekkelijke kilometervergoedingen voor fietsers, leasefietsregelingen of extra faciliteiten zoals douches, kleedruimtes en grotere, beveiligde stallingen. Het zijn relatief eenvoudige maatregelen die direct bijdragen aan minder autokilometers én aantrekkelijk werkgeverschap.
Dat is hard nodig, juist met de hoge brandstofprijzen. Bedrijven en organisaties zoeken daarnaast altijd naar manieren om medewerkers gezond en gemotiveerd te houden. Duurzame mobiliteit biedt daarvoor concrete mogelijkheden. Uit de praktijk blijkt bovendien dat medewerkers sneller duurzame keuzes maken als hun werkgever daarin faciliteert en stimuleert.
Bijvoorbeeld bij technologiebedrijf Demcon in Enschede. Duurzaamheid leeft er breed. “Het is geen project, maar een manier van doen”, vertelde het bedrijf aan Douwe. Zo kent Demcon een aantrekkelijke belastingvrije verhuisvergoeding voor mensen die dichter bij het bedrijf komen wonen. Een stimulans voor minder uitstoot, minder reiskilometers en méér kansen om de fiets naar het werk te pakken.
Ook Elektramat in Almelo laat zien hoe goed werkgeverschap er in de vorm van duurzame mobiliteit uit kan zien. Het snelgroeiende bedrijf investeert in een duurzaam distributiecentrum, maar ook in een gym en een beveiligde fietsenstalling die medewerkers helpen om gezonder en duurzamer naar het werk te komen. “We willen het hen zo makkelijk mogelijk maken om duurzame keuzes te maken”, aldus Elektramat tegen verslaggever Douwe.
Overijssel Onderweg ondersteunt organisaties die werk willen maken van schoner en ander vervoer. Daarbij gaat het nadrukkelijk niet alleen om klimaatwinst, maar ook om toekomstbestendig werkgeverschap. Voor werkgevers die op dit gebied stappen willen zetten, is er een subsidieregeling beschikbaar. Die biedt financiële ondersteuning bij mobiliteitsmaatregelen.
Demcon en Elektramat gebruikten deze subsidie voor een betere (beveiligde) fietsenstalling.
Ook iets voor jullie? Kijk op: https://overijsselonderweg.nl/subsidie/subsidie-voor-doorvoeren-maatregelen/

